Siapakah Sufi¿

Pernah tak korang dengar lagu Sufi dendangan kumpulan Damasutra¿ Pada awal aku meminati lagu ini, aku hanya fikirkan ianya ditujukan kepada teman wanitanya yang bernama Sufi tapi ternyata sangkaanku melesat sama sekali.

Patutlah aku dengar ada beberapa perkataan di dalam liriknya yang agak asing bagiku seperti nafi dan isbat. Tak seperti lagu yang digubah untuk kekasih hati yang selalunya disulam dengan perkataan rindu, sayang dan cinta.

Tidak ku kira berapa kali ku ulang mendengar lagu itu tanpa aku memahami maksud sebenarnya tapi susunan lirik dan iramanya seperti kena dengan jiwaku. Aku mula mencari lirik penuh lagu tersebut menggunakan khidmat En G00gle. Tapi bukan setakat lirik sahaja yang aku dapat turut juga disertakan komen-komen daripada peminat lagu tersebut. Ada beberapa komen yang dihantar memberi ulasan katanya lagu ini menceritakan perihal ahli sufi. Ahli sufi¿ Siapa dia ahli sufi¿ tanyaku sendirian. Ya, aku agak kurang arif mengenai ilmu tasawwuf apatah lagi gerangan ahli sufi. Hurm… nampaknya tak banyak input yang aku dapat daripada komen-komen tersebut.

Dengan perasaan yang sangat membuak-buak untuk mengenali ahli sufi aku akhirnya telah mengunjungi kedai buku di Ipoh (SS Mubarak) selepas habis waktu keje. Aku menuju ke rak bahagian agama dan mula menjalankan proses ‘scanning’. Satu persatu buku ku belek dan akhirnya… Yes,jumpa! Sebuah buku yang ringkas sahaja persembahan ‘cover’ nya tapi tajuknya sudah cukup buat aku terpikat. ‘Rahsia Alam Sufi-The Secret of Sufi’ tulisan Ibnu Idris Al-Qari. Tanpa berfikir panjang dengan harga RM12.50 buku itu telah menjadi milikku.

Atas alasan sibuk dengan tugas harian di sekolah, aku belum lagi menghabiskan pembacaan tapi aku sudah mula mengenali serba sedikit siapa dia ahli sufi. ‘Sufi adalah orang yang hatinya tulus terhadap Allah dan mendapat rahmat tulus pula daripadaNya. Begitulah secara ringkasnya makna ahli sufi yang dapat ku petik dari buku ini. Secara keseluruhannya, buku ini menceritakan pegangan hidup ahli sufi antaranya zuhud,sabar dan syukur serta beberapa tokoh-tokoh ahli sufi seperti Abu Sulaiman Al-Daran dan Ma’ruf Al-Karkhi.

Owh begitu.. barulah terbuka mindaku sedikit mengenai perihal ahli sufi. Tambah lagi ilmu di dada. Alhamdulillah…
Di sini, aku ingin memetik kata-kata hikmah para sufi daripada buku ini untuk renungan semua.

Cinta padaNya
“Cinta seberat biji sawi lebih kusukai
daripada ibadah tujuh puluh tahun tanpa kecintaan”

Rahsia Alam Sufi-The Secret of Sufi

– The Secret Of Sufi

2 responses to this post.

  1. along,
    this is good! teruskan membedah buku. mencari cahaya

    *hug frm hroshima*

    Reply

  2. yerp, mahu mencari sesuatu yang blh dijadikan petunjuk. makin baca lg ilmu Allah yg belum kuterokai..

    Reply

Leave a comment