Archive for November 9th, 2009

Secawan Kopi Untuk Abah

Along buat air apa petang ni¿ Itulah perkataan yang selalu abah ajukan pada aku dan soalan itu sudah menjadi sebati dengan diriku tiap-tiap petang. Bukan apa dia akan pastikan aku akan menghidangkan air kopi untuknya sebagai minum petang.

Adush! Membancuh air kopi merupakan perkara paling lemah dalam hidupku. Remeh benar rasanya menyediakan kopi yang sedap rasanya bagi abah. Dan setiap kali itu jugalah aku akan terima komen dari abah, kurang gula lah, kurang pekat lah.. segalanya kurang bagi abah.Akhirnya aku mengeluh sendirian, abh yang cerewet atau aku memang kurang kemahiran membancuh air kopi¿

Selalunya aku ni mengelat (menipu), sebelum abah membuka mulut, awal-awal lagi aku sudah buatkan air teh. Paling mudah, hanya penuhkan air panas dalam teko, rendamkan uncang teh, tambahkan gula dan kacau. Siap! Pasti tak cukup secawan abah minum, huhu~

Bila difikirkan kembali, abah hanya minta aku buatkan secawan kopi tapi aku sudah menarik muka tak minat. Patutkah begitu¿ Padahal sepanjang 23 tahun aku hidup di bawah perlindungan dia, apa sahaja yang aku minta tak pernah keluar dari mulutnya jawapan ‘tidak’. Segalanya pasti akan dipenuhi malahan lebih dari yang aku pinta. Tak pernah sekali aku kecewa dengan layanan dia. Tapi apabila dia hanya minta aku membancuh secawan kopi untuknya sebagai minum petang, aku tak dapat buat yang sebaiknya, aku tak dapat memenuhi kehendak tekaknya. Adilkah begitu?

Jauh benar harga budi dan jasanya berbanding harga secawan kopi itu. Dia baru sahaja minta buatkan kopi bagaimana kalau dia mintak aku hadiahkan sebuah kereta Vios idamannya, sebuah rumah banglow bernilai 3.4 juta ataupun apabila ditakdirkan kudratnya ditarik Ilahi apabila umurnya meningkat emas dan aku diminta untuk memimpinnya ke tandas atau menyuapkan makanan ke mulutnya, dapatkah aku menjalankan tanggungjawab itu?

Atas kesedaran itu, setiap kali aku membancuh kopi untuknya, fikiranku melayang memikirkan perkara itu dan dengan sedikit kesungguhan aku akan pastikan abah menghirup kopi dengan senyuman. Aku mendoakan dia bukan sahaja merasai air kopi tetapi juga merasai kasih sayang ku padanya yang tidak terhingga..

Sekurang-kurangnya aku tak seperti Belalang yang membancuh kopi menggunakan arang kuali. uhuk~

fOr the 1sT tim3

Bismillah.. aku mulakan penulisan ini dgn namaNya. Dah lama aku nak buat blog ni tapi tak buat-buat, asyik bertangguh je. Dan akhirnya dengan izinNya pada 9 November 2009 tertunai juga impian aku untuk punyai blog sendiri. 🙂 .

Tapi dugaan plak nak cari nama blog. Jenuh aku perah otak aku nak pikirkan nama yang sesuai untuk blog ni. Nak cari nama blog pun susah, belum lagi nk menulis entry. uhuk~. Finally, dengan bantuan angah, dia mencadangkan nama ‘sobaniiruyo‘ untuk blog aku ni. Sobaniiruyo dipinjam dari Bahasa Jepun yang bermakna I am by your side.

Sebelum ni pun aku dah biasa dengan perkataan ini apabila angah mem’promote’ lagu ‘Soba ni Iru ne nyanyian Aoyama Thelma feat SoulJa’. Pertama kali mendengar lagu ini, aku terus suka. Dan lahirlah https://sobaniiruyo.wordpress.com.