Rasa yang Tertinggal

Rasa¿ rasa apa yang dimaksudkan ni¿ Adakah rasa kopi yang aku hidangkan untuk abh setiap petang itu¿ huhu~ (Sila baca entry ‘Secawan Kopi untuk Abah’).

Aku mula membuka kotak memoriku dan mencari kembali kehidupanku 8 bulan yang lalu. Masih basah lagi di ingatanku pada hari pertama mendaftarkan diri sebagai pendidik pada 1 April 2009.

Pagi yang sangat indah itu aku ditemani abh sebagai penunjuk jalan ke sekolah yang bakal aku taburkan ilmu. Dari luaran, dapat aku simpulkan aku akan senang berada di sini dan seperti ada tangan yang terbuka luas menyambut kedatanganku sebagai warga sekolah yang baru.

Huh! Awal benar aku membuat jangkaan indah itu, segalanya terpesong habis bila kaki melangkah masuk ke kelas. Aku tidak disambut dengan permaidani merah, apatah lagi senyuman manis. Tapi aku disambut ‘mesra’ dengan keadaan kelas yang kotor, sebilangan pelajar lelaki berkejaran di dalam kelas dan beberapa pelajar perempuan yang semangat bersembang. Hampir 10 minit aku terpacak di hadapan kelas tanpa sebarang salam dihulurkan. Inikah yang bakal aku hadapi setiap hari sehingga tamat persekolahan 2009¿ Hati mula membara, muka merah mengalahkan udang bakar. Dengan kekuatan aku hamburkan kemarahan kepada mereka. Sepi..

Tidak tertulis di sini pengalaman yang sudah aku kutip dari pelajar yang berminat mengikuti kelasku sehinggalah yang ingin mengugut ingin menamparku. Kadang-kadang terdapat juga beberapa pelajar tingkatan 5 yang bersiul nakal apabila aku melintasi kelas mereka.

Terasa penat menjadi pendidik. Aku tidak penat dengan tugas P&P (Pengajaran dan Pembelajaran) tetapi aku penat melayan karenah mereka. Dan tentunya peel (sikap) pelajar tingkatan 1 selalu mencuit hatiku. Sifat mereka yang keanak-anakan yang dibawa dari sekolah rendah masih tidak terhakis. Mengejek nama bapalah, ejek bapa jual ayamlah,jual beruklah semuanya menjadi bahan gurauan mereka. 10 kali aku memarahi mereka, 100 kali bertambah rapat mereka dengan aku. Tidak melekat langsung kata-kata amarahku di hati mereka. Ish`

Namun bila ku sendirian, aku tersenyum sendiri mengenang sikap mereka. Mereka datang ke sekolah bukan setakat menimba ilmu tetapi juga mahu diperbetulkan sikap mereka. Perbezaan umur yang hampir 10 tahun dengan mereka menjadi kayu pengukur bagi aku menilai setiap daripada mereka. Ada yang sudah mencapai tahap matang pemikirannya, ada yang berfikiran pendek dan ada yang tak berfikir langsung (bila aku bertanyakan soalan, geleng tak, angguk pun tidak) huh~ Kadang-kadang pelajar yang suka melawan kata-kataku, aku lebih senang mengambil langkah untuk berdiam diri. Biarkan dia rasa dirinya di pihak yang benar, esok-esok bila dia sudah menjadi anggota masyarakat, dia akan tersedar sendiri dirinya terlalu kerdil untuk tinggal di dunia yang bersifat sementara ini. Aku ampunkan dosa mereka dan aku halalkan ilmu yang aku sampaikan.

Tak kurang 2 minggu lagi, aku akan menamatkan perkhidmatan di sekolah ini. Entah tahun depan aku akan kembali entahkan tidak. Pastinya aku merindui setiap saat bersama mereka, membimbing mereka, bergurau bersama mereka.. pahit bertukar manis, manis bertukar pahit.. Dan itulah sebenarnya rasa yang tertinggal…

2 responses to this post.

  1. Posted by kiminoegao on 11/16/2009 at 06:55

    hebat pengalaman ni along..selama ini hanya tengok kat tv aje..dunia realiti yang digambarkan bukan omongan kosong rupanya.

    dah nk abes lg 2 minggu ke? ish..mesti sedih sangat. bayangkan lah..dalam kembara, singgah sebentar di SMT..

    Reply

Leave a comment